Menarik

28 Januari 2010

Roboh dewan: Kelas al-Quran kena tempias


KOTA DAMANSARA – Tindakan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) merobohkan dewan orang ramai di Flat Gugusan Melati dekat sini, bukan hanya memberi kesan kepada golongan dewasa, namun tempiasnya juga turut dirasai puluhan kanak-kanak yang menjadi dewan itu tempat untuk mengaji al-Quran.

“Sekarang hendak mengaji Al-Quran dah susah,” demikian keluhan Amir Shah ,15, antara puluhan murid kelas mengaji yang kini terpaksa menerima hakikat kehilangan dewan tempat mereka menuntut ilmu selama ini .

Amir yang sudah tiga tahun belajar mengaji di dewan yang dirobohkan itu beranggapan dia kini seperti hilang semangat untuk belajar mengaji.

“Empat adik saya semuanya belajar mengaji di sini, jadi bila tidak ada dewan ini rasanya terpaksalah kami belajar mengaji di rumah ustazah, mungkin selepas ini tidak bolehlah kami belajar mengaji ramai-ramai seperti ini,”katanya.

Berkongsi kesedihan sama, Mohd Arshad Thaqif, 13, yang terkejut apabila diberitahu dewan itu sudah dirobohkan kelmarin.

“Saya hendak pergi mengaji seperti biasa, tiba-tiba tengok dewan sudah kena roboh, jadi saya baliklah ke rumah dengan perasan hampa.

“Saya sudah mengaji Al-Quran sampai juzuk 18, cita-cita saya hendak khatam Al-Quran tahun hadapan, mengaji di sini bagus kerana ustazah ajar kami sampai pandai, lagipun belajar di dewan ini luas dan selesa,” katanya.

Sementara itu, Nurul Amelina Musanasirrulah, 13, tekad untuk terus belajar mengaji meskipun tanpa dewan .

“Saya akan terus belajar mengaji tetapi sedih bila lihat dewan ini sudah dirobohkan dan harap ada dewan baru dibina seperti ini selepas ini,” katanya.

Kelmarin dewan di bawak blok di Flat Gugusan Melati di sini yang sudah empat tahun dibina diarah roboh oleh Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kerana dikatakan tidak mempunyai permit pembinaan MBPJ perlu bertimbang rasa

Ketua UMNO Bahagian Subang, Datuk Ir Muhammad Bushro Mat Johor, ketika ditemui pada lawatan ke lokasi dewan itu, semalam, berkata MBPJ, pihak berwajib dan individu perlu berfikir secara waras dalam mencari jalan penyelesaian masalah itu.

“Ia adalah tindakan tidak wajar, memang ada notis diberikan sebelum ini, tetapi perkara ini sudah selesai beberapa bulan lepas,” katanya.

Menurut beliau, masalah bukan sahaja berlaku di sini malah beberapa tempat di bawah pihak berkuada tempatan (PBT) lain turut berlaku perebutan dewan.

“Perkara ini perlu jadi ikhtibar kepada semua, banyak perlu dilakukan untuk rakyat.

“Jika beginilah cara Kerajaan Negeri PR Selangor, saya yakin rakyat akan tentukannya pada pilihan raya akan datang,” katanya.

Ketua Pemuda UMNO Subang, Harrison Hassan berkata, amat mendukacitakan apabila Kerajaan Negeri tidak mahu menerima memorandum yang ingin diserahkan kepada penduduk.

“Apa yang berlaku amat mendukacitakan dan saya difahamkan Menteri Besar bercuti jadi memorandum itu boleh diserahkan kepada pembantu tetapi malangnya semua di situ tidak mahu menerima memorandum itu meskipun sudah menunggu dua jam,” katanya. - SINAR HARIAN (27 Januari 2010)

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Roboh dewan: Kelas al-Quran kena tempias"

Catat Ulasan