Menarik

26 Januari 2010

Pilihan politik adalah keputusan individu


SHAH ALAM – Penglibatan anggota pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam mana-mana parti politik bergantung kepada pilihan dan keputusan individu itu sendiri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Permatang, Sulaiman Abdul Razak berkata, ia terbuka kepada sesiapa sahaja yang berminat menyertainya dan semua individu mempunyai hak untuk memilih parti politik yang ingin disertainya.

“Bukan sahaja dalam kalangan NGO, malah seluruh rakyat di negara ini perlu mempunyai kesedaran mengenai politik,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian, semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai penglibatan pemimpin-pemimpin NGO dalam parti politik yang seakan menjadi trend masa kini.

Katanya, beliau melihat perkara itu suatu perkembangan positif dan sekiranya semua pihak mempunyai kesedaran mengenai bidang ini, maka isu-isu seperti tidak mendaftar sebagai pengundi, tidak timbul.

“Saya mengalu-alukan penglibatan semua pihak dalam masyarakat. Pada saya, tidak ada masalah sekiranya NGO berminat untuk melibatkan diri dengan bidang politik asalkan betul niat dan tujuannya,” katanya.

Bagaimanapun, tegasnya, apabila anggota NGO mengambil keputusan untuk menceburi politik, mereka perlulah membawa bersama prinsip yang diperjuangkan dalam NGO.

“Jangan pula apabila menyertai parti politik, semua prinsip yang sebelum ini diperjuangkan dalam NGO ditinggalkan. Ia perlu dipertahankan dan diperjuangkan demi hak rakyat,” katanya.

Sementara itu, ADUN Semenyih, Johan Abdul Aziz berkata, beliau melihat ramai NGO yang berminat dengan bidang politik.

“Sebelum menyertai mana-mana NGO, ada di kalangan mereka yang menyertai parti politik, contohnya umur 18 tahun sudah boleh menyertai UMNO, atau mana-mana parti komponen Barisan Nasional seperti MCA atau MIC.

“Justeru, adalah tidak janggal sekiranya ada yang menceburi politik selepas menyertai NGO, kerana mungkin NGO itu sendiri berasal dari parti-parti politik tertentu. Mereka yang berminat sertai politik, tidak semestinya perlu meninggalkan badan NGO berkenaan. “Sekiranya mereka menyertai sebagai ahli biasa, mungkin tidak timbul masalah, namun mereka perlu bijak menyeimbangkan tugas jika dipilih menjawat jawatan dalam parti politik,” katanya.

Dalam pada itu, ADUN Paya Jaras, Datuk Ir Muhammad Bushro Mat Johor pula berkata, setiap individu mempunyai kecenderungan untuk memilih laluan masing-masing dalam politik.

“Contohnya tindakan yang dibuat Nazree (bekas Pengerusi Gerakan Rakyat Integriti dan Anti Korupsi-Gerak, Mohd Nazree Mohd Yunus), untuk masuk Parti Keadilan Rakyat (PKR) manakala Ezam (Pengasas Gerak, Ezam Mohamad Noor) pula memilih untuk menyertai UMNO,” katanya. - SINAR HARIAN (26 Januari 2010)

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Pilihan politik adalah keputusan individu"

Catat Ulasan