Menarik

03 Januari 2010

Konsep 1Malaysia teras perpaduan: Bushro

SHAH ALAM – Tradisi mengadakan Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri oleh UMNO Bahagian Subang mendapat sambutan luar biasa apabila menerima 10,000 tetamu melibatkan pelbagai lapisan masyarakat dan menunjukkan konsep 1Malaysia direalisasikan serta sudah difahami.

Ketua UMNO Bahagian Subang, Datuk Muhammad Bushro Mat Johor berkata, konsep 1Malaysia dapat dilihat apabila kehadiran pelbagai bangsa pada program tahunan itu adalah sebagai bukti rakyat menerima gagasan yang diperkenalkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

Menurutnya, konsep 1Malaysia berjaya direalisasikan apabila kehadiran pelbagai bangsa mengunjungi program anjuran UMNO, sekali gus menunjukkan perpaduan menjadi teras utama kepada keamanan serta kesejahteraan di negara ini.

”Program ini juga menjelaskan kepada kita bahawa pentingnya nilai-nilai perpaduan yang merentasi budaya, agama dan bangsa.

“Alhamdulillah, kita menerima kunjungan tetamu yang ramai melibatkan parti komponen lain dalam Barisan Nasional (BN) seperti MIC dan MCA ke program ini serta semua lapisan masyarakat walaupun berlainan parti politik,” katanya.

Bushro berkata demikian ketika ditemui pada Majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri oleh UMNO Bahagian Subang bertempat di Sekolah Kebangsaan Subang Perdana 3, dekat sini.

Menurut beliau, secara tidak langsung program ini dapat membimbing masyarakat setempat mengenai pentingnya nilai perpaduan dalam menjamin masa depan masyarakat majmuk di sini.

“Persamaan yang harus ditonjolkan ialah semua lapisan masyarakat Malaysia meraikan Syawal dan Aidilfitri dengan penuh keikhlasan, toleransi dan saling hormat menghormati antara satu sama lain terhadap perbezaan budaya yang melibatkan pelbagai bangsa di negara ini,” katanya.

Bushro berkata, program itu menjadi platform untuk memperkukuhkan jalinan silaturahim dan komunikasi antara kepimpinan UMNO Bahagian Subang dan juga rakyat melibatkan pelbagai bangsa dan agama.

Dalam program itu sebanyak 13 gerai makanan dan minuman akan disediakan untuk pengunjung dengan pelbagai menu dan juadah tradisional serta moden.

”Di samping menikmati hidangan dan menjamu selera, para pengunjung juga berpeluang untuk menyaksikan persembahan ghazal terkenal dan pemberian duit raya kepada kanak- kanak yang menghadiri program itu.

”Saya berharap melalui penganjuran program ini akan dapat menyatukan masyarakat dari berbilang bangsa,” katanya. - SINAR HARIAN (29 November 2009)

Digg Google Bookmarks reddit Mixx StumbleUpon Technorati Yahoo! Buzz DesignFloat Delicious BlinkList Furl

0 comments: on "Konsep 1Malaysia teras perpaduan: Bushro"

Catat Ulasan